Wynajem mieszkania w Norwegii - formalnosci i pytania

Sprawy finansowe i mieszkaniowe, informacje, formularze, koszty utrzymania w Norwegii.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Anniken
Site Admin
Posty: 20319
Rejestracja: wt lut 27, 2007 1:27 pm
Lokalizacja: Vestlandet/FL
Gender: None specified - None specified
Kontaktowanie:

Re: Wynajem mieszkania w Norwegii - formalnosci i pytania

Postautor: Anniken » ndz sty 31, 2016 12:42 pm

Chcialbys sie wyprowadzic jak najpredzej, czy potrzebujesz troche czasu na znalezienie innego lokum (ile czasu)?

Wplacales jakis depozyt na zablokowane konto na Twoje nazwisko, albo jakas przedplate na konto wlascicielki?
Jesli tak, to ile razy miesieczny czynsz wynosila ta kwota?

Masz aktualny adres pocztowy wlascicielki?
Obrazek
http://www.forum-norwegia.pl
Nie odpowiadam na pw w temacie pracy i życia w Norge. Zapraszamy do pisania na forum.

Awatar użytkownika
Anniken
Site Admin
Posty: 20319
Rejestracja: wt lut 27, 2007 1:27 pm
Lokalizacja: Vestlandet/FL
Gender: None specified - None specified
Kontaktowanie:

Re: Wynajem mieszkania w Norwegii - formalnosci i pytania

Postautor: Anniken » ndz sty 31, 2016 12:46 pm

Nie kasuj tej pierwszej wiadomosci od wlascicielki o sprzedazy domu, sms czy mail, wazne zebys to mial teraz i jeszcze przez jakis okres po wyprowadzce.
Obrazek
http://www.forum-norwegia.pl
Nie odpowiadam na pw w temacie pracy i życia w Norge. Zapraszamy do pisania na forum.

CezaryW
Posty: 3
Rejestracja: ndz sty 31, 2016 8:25 am
Gender: None specified - None specified

Re: Wynajem mieszkania w Norwegii - formalnosci i pytania

Postautor: CezaryW » pn lut 01, 2016 6:13 am

Tak chciałbym się wyprowadzić i znalazłem już coś ale dopiero od maja tak więc standardowe trzy m/ce wypowiedzenia chyba wystarczą i dokładnie wczoraj wieczorem napisała do mnie że chyba jednak nie sprzeda tego domu :zam:
odnośnie depozytu to wpłaciłem na Jej prywatne konto ale na umowie stoi że to jest depozyt to było dwa razy miesięczny czynsz
Jak tej kobiecie ma ufać czy za tydzień lub dwa znowu nie zmieni zdania!!??

Awatar użytkownika
Anniken
Site Admin
Posty: 20319
Rejestracja: wt lut 27, 2007 1:27 pm
Lokalizacja: Vestlandet/FL
Gender: None specified - None specified
Kontaktowanie:

Re: Wynajem mieszkania w Norwegii - formalnosci i pytania

Postautor: Anniken » pn lut 01, 2016 7:55 am

Balagan i dzialania sprzeczne z postanowieniami Husleieloven z obu stron, Twojej i wlascicielki.

Ale w tej konkretnej sytuacji paragrafy Husleieloven w wiekszosci sa na Twoja korzysc.

Gdybys chcial sie wyprowadzic od razu, to moglbys zerwac umowe ze skutkiem natychmiastowym, z powodu braku informacji podczas zawierania umowy o zamiarze sprzedazy domu w trakcie trwania umowy.

Jesli chcesz poczekac do maja, to troche pozno ruszyles, masz poslizg 1 dnia i mozesz byc z tego powodu uwiazany umową do konca maja, poniewaz okres wypowiedzenia liczy sie od 1 dnia kolejnego miesiaca.

1. Charakter wynajmu nie spelnia warunkow do zawarcia umowy na czas okreslony krotszy niz 3 lata.
Umowa na czas okreslony moze byc zawarta na minimum 3 lata. Okres ten moze byc skrocony do 1 roku, jesli wynajmujesz mieszkanie w domu, w ktorym mieszka wlasciciel, lub jesli wlasciciel w umowie podaje inne wazne powody (np. zamiar sprzedazy domu za rok).
Poniewaz zaden z tych warunkow nie jest spelniony, Wasza umowe nalezy automatycznie traktowac jako umowe na czas nieokreslony :arrow: Husleieloven § 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999 ... KAPITTEL_9


W zwiazku z tym masz prawo wypowiedziec w kazdej chwili, z okresem wypowiedzenia 3 miesiace, liczone od pierwszego dnia kolejnego miesiaca - czyli jesli wyslesz wypowiedzenie w lutym, to okres wypowiedzenia liczy sie od 1. marca do 31. maja i za maj jeszcze trzeba zaplacic czynsz.

Mozesz wyslac wypowiedzenie, listem poleconym i z zachowaniem kopii dla siebie.

W wypowiedzeniu powolujesz sie na przytoczony powyzej paragraf, plus zastrzegasz sobie prawo do 3-miesiecznego okresu wypowiedzenia.

2. Jednoczesnie w wypowiedzeniu informujesz, ze czynsz za ostatnie 2 miesiace prosze sobie odliczyc z wczesniej wplaconej przedplaty (forskudd), zgodnie z Husleieloven Kapittel 3. Leie og andre ytelser, § 3-5. Depositum, oraz § 3-6. Garanti, oraz § 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

i za kwiecien i maj juz nie wplacasz zadnego czynszu.

To dlatego, ze niewazne, jak sobie wlasciciel nazwal te wplate w umowie, nie wplaciles depozytu, a przedplate.

Zarowno depozyt, jak i ewentualna dodatkowa gwarancja, musza byc ulokowane na zablokowanym koncie, ktore jest w Twoim imieniu i Tobie wyplacane sa na żądanie coroczne odsetki.
Jakiekolwiek pieniadze przekazane do dyspozycji wlasciciela, nie sa depozytem, tylko przedplata (chyba, ze jest uzgodnione pisemnie, ze sa zaplata za cos konkretnego, jak prawo do korzystania z ogrodu, korzystanie z miejsca wlasciciela na przystani, wymiana podlogi na Twoje zyczenie itp.).

(szerzej opisane w pierszym poscie w tym watku)

Jednoczesnie w wypowiedzeniu zaznaczasz, ze prosi sie o uzgadnianie z Toba ewentualnych visninger i wkraczania do zamieszkiwanego przez Ciebie lokalu w innym koniecznym i zgodnym z Husleieloven celu, z odpowiednim wyprzedzeniem i potwierdzeniem przez Ciebie, ze dzien i pora Tobie rowniez pasuja,
Husleieloven § 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Wlasciciel nie moze wlatywac Tobie do mieszkania albo przysylac obcych kiedy chce i tylko Cie powiadamiac - takie naloty maja byc umowione z Toba na zapas i nie stanowic dla Ciebie niedogodnosci.
Wyjatkiem jest, jesli ma miejsce sytuacja alarmujaca jak zalanie, pozar, itp.

Jednoczesnie w okresie wypowiedzenia wlascicielka moze jednak zdecydowac dom sprzedac i umawiac multum visninger - z tym musisz sie pogodzic, ale i tak za kazdym razem dzien i pora musza zostac uzgodnione z Toba, znaczy musi miec potwierdzenie od Ciebie, ze ok. Nie moze na przyklad wparowac w srodku jakiejs Twojej uroczystosci z ludzmi na visning bo tak chce i powiadomila Cie sms-em. Nope, musi brac pod uwage, ze na chwile obecna tam jest Twoj dom i Twoje zycie.

Ewentualny nowy wlasciciel rowniez nie moze wyrzucic Cie z mieszkania przed uplynieciem okresu wypowiedzenia - w umowie sprzedazy musza zawrzec ten punkt, ze na chwile obecna dom jest wynajety i bedzie do dyspozycji dopiero od daty x.

Z ew. remontem lokalu nie moze ruszyc, zanim sie nie wyprowadzisz - w okresie wypowiedzenia moze przeprowadzac jedynie niezbedne naprawy i ulepszenia, ale nie moze na przyklad wpuscic ekipy remontowej ktora nakryje Ci meble szmatami i wysle do spania na lozku polowym w kuchni.

W wypowiedzeniu mozesz powolac sie na te paragrafy, mozesz je przytoczyc czesciowo lub w calosci i ogolnie zrobic tak, zeby swiecily wlascicielce po oczach i zeby nie miala watpliwosci, ze je znasz i nie warto zaczynac szarpanek bo i tak nie wygra.

W ten sposob bedziesz mogl wypowiedziec umowe, dac sobie czas 3 miesiace na zwolnienie nowego mieszkania, odzyskac z powrotem polowe z wczesniej wplaconych pieniedzy (w formie niezaplacenia czynszu za kwiecien), i bedziesz mial w plecy jedynie czynsz za jeden miesiac.
Obrazek
http://www.forum-norwegia.pl
Nie odpowiadam na pw w temacie pracy i życia w Norge. Zapraszamy do pisania na forum.

CezaryW
Posty: 3
Rejestracja: ndz sty 31, 2016 8:25 am
Gender: None specified - None specified

Re: Wynajem mieszkania w Norwegii - formalnosci i pytania

Postautor: CezaryW » pn lut 01, 2016 11:00 am

Dziękuję za tak bardzo wyczerpującą odpowiedź :wiwat:

Monica43
Posty: 3
Rejestracja: pn cze 13, 2016 2:00 pm
Gender: None specified - None specified

Re: Wynajem mieszkania w Norwegii - formalnosci i pytania

Postautor: Monica43 » pn cze 13, 2016 2:06 pm

Witam, mam prosbe o pomoc, wynajmujemy dom od grudnia, bez konkretnej daty dlugosci kontraktu w kwietniu wlasciciel wymowil nam mieszkanie z wymyslonych powodow (ze sa u nas koty - nie mamy zadnych zwierzat, ze balagan na podworku itp), odpisalismy mu w przepisowym 1-miesiecznym terminie ale odrzucil nasza prosbe i wyjasnienia, mam wrazenie ze albo chce sprzedac dom albo wynajac komus drozej, musimy szukac nowego domu i to szybko czy w takim przypadku moge zaproponowac wlascicielowi zeby oplacic czynsz z depozytu? Nie stac mnie na zmiane domu co 6 miesiecy wiec musze wplacic pieniadze na nowe mieszkanie...pozdrawiam serdecznie

bozenka76
Posty: 2070
Rejestracja: śr mar 04, 2009 12:20 am
Pochwał: 1
Gender: None specified - None specified

Re: Wynajem mieszkania w Norwegii - formalnosci i pytania

Postautor: bozenka76 » pn cze 13, 2016 8:34 pm

Zapytaj o to wlasciciela czy sie zgodzi na to :-)

Monica43
Posty: 3
Rejestracja: pn cze 13, 2016 2:00 pm
Gender: None specified - None specified

Re: Wynajem mieszkania w Norwegii - formalnosci i pytania

Postautor: Monica43 » pn cze 13, 2016 9:14 pm

No wlasnie wlasciciel powiedzial, ze podobno depozytu nie mozna ruszyc dopoki sie nie skonczy umowa najmu, ale przeciez w kontrakcie jest, ze depozyt jest zabezpieczeniem w razie braku zaplaty za czynsz?

Awatar użytkownika
KARRRAMBA
Posty: 7918
Rejestracja: wt paź 09, 2007 12:03 am
Pochwał: 1
Gender: None specified - None specified
Kontaktowanie:

Re: Wynajem mieszkania w Norwegii - formalnosci i pytania

Postautor: KARRRAMBA » pn cze 13, 2016 9:21 pm

jezeli macie na knocie depozytowym to faktycznie fizycznie nie moze go ruszyc dopuki sie nie wyprowadzicie ale ty nie wyrazisz na to zgody
nie wiem
podpisz jakas umowe w sprawie tego na papierze ze bedziesz mieszkac do tego i tego a depozyt jego daj mu to na papierze

Monica43
Posty: 3
Rejestracja: pn cze 13, 2016 2:00 pm
Gender: None specified - None specified

Re: Wynajem mieszkania w Norwegii - formalnosci i pytania

Postautor: Monica43 » wt cze 14, 2016 12:12 am

No wlasnie ja nie chce tego ruszyc tylko zeby przeszlo na niego zamiast placenia czynszu np za 2 miesiace bo depozyt jest rownowartosia 2 miesiecy czynszu

Awatar użytkownika
KARRRAMBA
Posty: 7918
Rejestracja: wt paź 09, 2007 12:03 am
Pochwał: 1
Gender: None specified - None specified
Kontaktowanie:

Re: Wynajem mieszkania w Norwegii - formalnosci i pytania

Postautor: KARRRAMBA » wt cze 14, 2016 8:37 am

Żeby zlikwidować konto depozytowe musicie zrobić to razem
Teraz się już nie chodzi do banku wszystko przez neta
Pewny nie jestem ale nie sądzę by była taka opcja
Nie możesz mu podpisać umowy ze depozyt będzie jego?


Wróć do „BANKI, FINANSE I MIESZKANIE”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 97 gości