Import samochodu do Norwegii, oplaty, cło, inne

Pojazd w Norwegii, prawo jazdy, przepisy, pomoc w naprawie

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
_Makki_
Król Cytatów 2009
Posty: 630
Rejestracja: czw mar 01, 2007 1:15 pm
Pochwał: 1
Lokalizacja: Hordaland, Stord
Gender: None specified - None specified
Kontaktowanie:

Import samochodu do Norwegii, oplaty, cło, inne

Postautor: _Makki_ » czw lut 12, 2009 11:15 pm

Od dawien dawna mialem ochote napisac cos na ten temat ale jakos nie bylo czasu itp. Wielu Polakow ma "100 pytan do" odnosnie sprowadzenia samochodu z Polski, zaplacenia vatu i cla w Norwegii. Robilem to kilka razy w Norwegii, raz sie bardziej oplacalo a raz mniej. Wszystko zalezy oczywiscie od samochodu..
Wczoraj zarejestrowalem samochod sprowadzony przezemnie z Niemiec, pozniej jezdzony w Polsce i w Norwegii, na polskich tablicach. Z czasem kiedy w Norwegii znalazl sie kupiec zostal on sprzedany na norweskich tablicach. I tak jak juz pisalem, nie raz, wszystko zalezy od samochodu, rocznika, przejechanych km itp. Mam jakies takie przeczucie ze wiekszosc Polakow uwaza ze sprowadzenie samochodu z zagranicy, np z Polski sie calkowicie nie oplaca..
Napisze moze tak, to te wszystkie osoby i firmy w Norwegii, ktore importuja samochody, robia to za darmo czy moze z milosci do samochodow?
Uzyje konkretnie przykladu z przed 2 dni.
Autko warte w Polsce max 45000PLN.
Szukam kupca w Norwegii, robie ogloszenia wystawiajac samochod z cena "na norweskich tablicach". Najpierw oczywiscie korzystam ze wstepnego wyliczenia cla i momsu -> http://toll.no/templates_TAD/Registrati ... anguage=NO
Nastepnie patrze czy oplaca sie starac o alternatywny sposob przeliczenia ulgi / odtracenia za wiek samochodu, utrate jego wartosci itp -> http://toll.no/templates_TAD/Registrati ... anguage=NO
Aby zrobic wstepne przeliczenia potrzebujemy dokladne info o samochodzie:
-srednie CO2 w g/km - dla samochodow zarejestrowanych po 1.01.2001
-waga (bez kierowcy)
-moc silnika
-data pierwszej rejestracji
-srednia cena takiego samochodu na dzien dzisiejszy w Norwegii, tutaj mozna w urzedzie celnym, za darmo skorzystac z ksiazek gdzie znajdziemy ceny uzywanych samochod po 1.01.2009, lub skorzystac z uslugi firmy Eurotaxglass's -> http://bruktbilpris.no/index.php
Tutaj jednak ta usluga kosztuje 50kr od jednorazowego wyliczenia, platne karta visa.
-cena takiego samochodu NOWEGO w roku kiedy byl wyprodukowany, takie informacje uzyskamy u dealera danej marki w Norwegii lub z ksiazek w urzedzie celnym.
-przebieg samochodu na dzien dzisiejszy
-sredni przebieg danego auta wyliczany w Norwegii, informacje uzyskamy albo w urzedzie celnym albo Eurotaxglass's -> http://bruktbilpris.no/index.php

CDN!:)
QUATTRO - PROTECTED MOVEMENT

Obrazek

Awatar użytkownika
Leszek
Posty: 156
Rejestracja: wt mar 06, 2007 6:16 pm
Lokalizacja: lokalna
Gender: None specified - None specified

Re: Import samochodu, oplaty, clo itp

Postautor: Leszek » ndz lut 15, 2009 8:44 pm

Kilka lat temu planowalem przywiezc samochod z Niemiec i zarejestrowac w Norwegii.
Grzebiac po necie, znalazlem sporo przydatych informacji na stronie Link usunięty, strona nie istnieje, Grzes203

Jedak ostatecznie zamiast Niemiec wybralem USA - tu procedura jest chyba jeszcze prostsza. :D
En sosialist er enten en kjeltring, eller en idiot.

jabå
Posty: 15
Rejestracja: pn lis 10, 2008 7:47 pm
Gender: None specified - None specified

Re: Import samochodu, oplaty, clo itp

Postautor: jabå » śr mar 04, 2009 9:36 pm

Makki, bylo by milo gdybys zrobil to na konkretnym przykladzie.Np no nie wiem Audi A6 kombi 1999 1.9 Tdi 130 KM, albo i innym nie sugeruje ale tak tylko pytam badz prosze ?!pozdr

Awatar użytkownika
_Makki_
Król Cytatów 2009
Posty: 630
Rejestracja: czw mar 01, 2007 1:15 pm
Pochwał: 1
Lokalizacja: Hordaland, Stord
Gender: None specified - None specified
Kontaktowanie:

Re: Import samochodu, oplaty, clo itp

Postautor: _Makki_ » czw mar 05, 2009 11:04 am

Nie mialem jakos czasu zeby sie zebrac z dokonczeniem posta:)
Po przeliczeniu na kalkulatorze -> http://toll.no/templates_TAD/Registrati ... anguage=NO oraz http://toll.no/templates_TAD/Registrati ... anguage=NO jezeli dochodzimy do wniosku ze sprzedaz nam sie oplaca wystawiamy ogloszenie, np na finn.no i czekamy.
W moim ostatnim przypadku kupiec trafil sie po 5 dniach. Przyjechal obejrzal samochod, pojezdzil i zaprowadzil na przeglad EU i poprosil dodatko o tilstandsrapport. Wszystko poszlo zgodnie z moim planem. Dwie adnotacje po kontroli odnosnie sportowego zawieszenia. Normalka w Norwegii. Ale papiery na to mialem razem z TUV wiec bez problemu wszystko zatwierdzono. Kupiec zdecydowal po przegladzie ze samochod bierze jezeli zostanie oclony.
Podpisujemy umowe na ktorej jest oczywiscie cena auta po ocleniu (engangsavgift+moms).
Udajemy sie do urzedu celnego i zglaszamy chec oclenia auta. Na podstawie naszej umowy kupna sprzedazy (np: tej z Polski lub Niemiec) wyliczany jest moms. 25% od wartosci jaka jest na umowie.... Placimy w urzedzie celnym i 1 krok za nami:)
Dzwonimy do najblizszej stacji kontroli pojazdow, umawiamy sie na kontrole (enkeltgodkjenning) i przy okazji pytamy jakie dokumenty od nas beda potrzebowac. Oczywiscie dowod rejestracyjny i homologacje.. Z homologacja moga byc problemy jezeli jest w jezyku polskim. Ale nie musi to byc problem jezeli trafimy na milego pracownika stacji kontroli pojazdow. Ja mam "swojego" czlowieka tam wiec papierki po polsku nie sa problemem.
W stacji kontroli pojazdow najpierw szukaja tablicy znamionowej auta skad zczytuja dane i porownuja z homologacja. Patrza takze czy auto jest oznaczone symbolem E.
Na papier homologacji mowia w Norwegii COC dokument, COC samsvarsertifikat lub COC samsvarserklæring. Jezeli ktos nie ma takiego dokumentu to trzeba sie skontaktowac z importerem danej marki w Norwegii lub w Polsce. Jezeli chodzi o Audi to za taki dokument importer Audi w Norwegii - Harald Møller, krzyczy sobie 2500NOK :strach: i trzeba na to czekac 7 dni! LOL
W Polsce Kulczyk Tradex wystawia to "od reki", koszt 75zl! :polska: Jezeli ktos ma znajomosci to mozna to "zalatwic" przez telefon za friko. Wtedy importer faksuje taki dokument bezposrednio do stacji kontroli pojazdow. Bardzo wazne jest to aby dokument trafil bezposrednio od importera do stacji kontroli i nie przechodzil przez "nasze rece". To jeden z dziwnych norweskich przepisow. Nie rozumiem dlaczego tak jest bo przeciez stacja kontroli pojazdow ma dane wszystkich samochodow (maja swoje tabele) i nawet jezeli ktos podrobil by taki dokument to jezeli chca moga sobie to wszystko sprawdzic.. Ale ok, homologacja trafia do stacji kontroli pojazdow, robiony jest przeglad i wystawiaja papierki: enkeltgodkjenning skjema i kontrollseddel. Dane z kontroli przesylane sa bezposrednio do urzedu celnego. Ale uwaga! Jezeli komus zalezy na czasie to trzeba zrobic kontrole przed godz 12:00 bo uaktualnienie serwerow jest robione 2 razy dziennie, o 12 i 18. Jezeli kontrola zostanie zrobiona po 12 to dane naszego auta trafia do urzedu celnego dopiero na nastepny dzien... Ting tar tid! :)
Na koniec stacja kontroli pojazdu zabiera nam dowod rejestracyjny auta robiac jego kopie. Na kopii napisane jest ze dowod zostal zabrany przez stacje kontroli pojazdow w celu oclenia auta. Z tym papierkiem mozna spokojnie jezdzic jeszcze w Norwegii.
Pozniej udajemy sie do urzedu celnego i na podstawie danych z kontroli wystawiany jest deklaracja celna. Wyliczaja nam engangsavgift.. Dostajemy rachunek i juz prawie jestesmy "w domu".
Teraz kolejna sprawa to oplata. W moim ostatnim przypadku mialem do zaplacenia 138000NOK i moja karta visa pozwala mi na dokonania takiej wyplaty ale terminal w urzedzie celnym nie. Pokazuje ze za duza kwota!! :lol: Ale sie usmialem, a celnik nie wiedzial co ma mi powiedziec. Wiec poszedlem do swojego banku i poprosilem o wystawienie czeku. Z czekiem spowrotem na urzedu celnego gdzie otrzymalem potwierdzenie oclenia auta. Kolejny raz UWAGA! W tym momencie urzad celny powinien tak naprawde zabrac nam zagraniczne tablice rejestracyjne. Ale ja powiedzialem ze nie mam probnych i nie wiem kiedy dokladnie samochod bedzie przerejestrowany na norweskie tablice. Poprosilem ladnie i celnik powiedzial ze nie ma problemu bo w sumie oni mieli by jeszcze pozniej problem z tablicami zeby je wyslac do Polski itp. Powiedzialem im ze tablice zostana oddane przezemnie w Polsce do urzedu komunikacji. Tablice zatrzymalem do czasu przerejestrowania na norweskie..
Jak juz mamy moms+engangsavgift zaplacony zastanawiamy sie czy oplaca nam sie skladac podanie o alternatywny sposob przeliczenia, odtracenia za wiek samochodu i jego zuzycie czyli utrate wartosci... Ale na to mamy 14 dni o zaplacenia engangsavgift. UWAGA! Jezeli ktos sie zdecyduje na "Alternativ beregning av bruksfradrag" to podanie jest "wiazace" i z tego nie mozna sie juz wycofac. Wiec trzeba dokladnie wszystkie dane sprawdzic, wyliczyc itp. Zeby pozniej nie wyszlo na monkey business, jak przyjdzie komus jeszcze doplacic!!
Umawiamy sie z kupcem na "przekazanie" auta. Najlepiej pod najblizsza stacja kontoli pojazdu, gdzie auto zastanie zarejestrowane na nowego wlasciciela. Nowy wlasciciel placi 85kr za norweskie tablice, my nasze polskie zdejmujemy i tyle...

Jezeli chodzi o "alternativ beregning av bruksfradrag" to moge podpowiedziec co sie oplaca...
Jezeli sprzedajemy czy chcemy oclic autko i zeby dodatkowo "alternativ beregning av bruksfradrag" nam sie oplacal to musi byc to auto, ktore "nowe" bylo drogie w Norwegii. Czy tak jak w moim przypadku, to auto w 2002 roku kosztowalo ponad 600000NOK. Nastepnie im wiekszy przebieg niz srednia norweska dla danego auta tym lepiej dla nas.. Bo auto traci wiecej na wartosci czyli wiekszy zwrot dla nas. Ale znowu jezeli bedzie za duzy przebieg to nikt nam takiego auta nie kupi w Norwegii. Chyba ze ktos chce zatrzymac auto dla siebie...
Srednia dla auta z 2002 roku w Norwegii to 120000km. W moim przypadku prawie 180000km to duzy plus dla mnie.. Im wiecej wyposazenia dodatkowego tym drozszy samochod.. Jak to wszystko wyliczyc napisalem w pierwszym poscie..
Mam nadzieje ze pomoglem troche i rozwialem sporo mitow ze oclenie "polskiego" auta sie nie oplaca. Kolejny raz chce przypomniec ze wszystko zalezy od samochodu!

jabå:
konkretny przyklad - http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16207759
2002 Audi A6 Quattro Avant 180KM Recaro, sprzedany za 255000NOK, clo + vat 139000NOK, zwrot na podstawie podania Alternativ beregning av bruksfradrag = 40000NOK
Po sprzedazy zostaje na reke okolo 155000NOK. Auto warte na dzien dzisiejszy w Polsce max 42000PLN..
QUATTRO - PROTECTED MOVEMENT

Obrazek

Awatar użytkownika
Anniken
Site Admin
Posty: 20356
Rejestracja: wt lut 27, 2007 1:27 pm
Lokalizacja: Vestlandet/FL
Gender: None specified - None specified
Kontaktowanie:

Re: Import samochodu, oplaty, clo itp

Postautor: Anniken » czw mar 05, 2009 6:45 pm

Makki, swietna robota, dzieki! :D
Obrazek

jabå
Posty: 15
Rejestracja: pn lis 10, 2008 7:47 pm
Gender: None specified - None specified

Re: Import samochodu, oplaty, clo itp

Postautor: jabå » czw mar 05, 2009 9:31 pm

Niezle, naprawde niezle to wszystko opisales ,dzieki sliczne:)

Irena J
Posty: 5
Rejestracja: śr paź 01, 2008 9:10 pm
Gender: None specified - None specified

Re: Import samochodu, oplaty, clo itp

Postautor: Irena J » pt maja 01, 2009 12:37 pm

Hej Makki .Swietnie opisałeś proces importu aut ,wiesz może ,czy procedura przy imporcie motocykla z EU jest podobna? Z góry dziękuje za odpowiedz. Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
mariolcia_1
Posty: 1708
Rejestracja: pt wrz 07, 2007 8:28 pm
Lokalizacja: Zagłębie D./ Kjeller
Gender: None specified - None specified
Kontaktowanie:

Re: Import samochodu, oplaty, clo itp

Postautor: mariolcia_1 » pn kwie 19, 2010 11:17 am

a wie ktoś jak jest w drugą strone ?? przywóz norweskiego auta do Polski ? ile mozna jeżdzic na norweskich blachach, jak wyladają cła ??

lordgazer
Posty: 19
Rejestracja: ndz maja 20, 2007 2:55 pm
Gender: None specified - None specified

Re: Import samochodu, oplaty, clo itp

Postautor: lordgazer » wt kwie 20, 2010 8:34 pm

Sprowadzając samochód z Norwegii nie płaci się cła, gdyż należy ona do EFTA (European Free Trade Association) dotyczy to równiez Szwajcarii, Liechtensteinu i Islandii. A cała reszta standartowo akcyza, zwolnienie z VAT itd.
PROBLEM Z SAMOCHODEM ? 40573919

akubus
Posty: 660
Rejestracja: ndz paź 19, 2008 7:49 pm
Gender: None specified - None specified

Re: Import samochodu, oplaty, clo itp

Postautor: akubus » czw kwie 22, 2010 11:00 pm

Do Makki:


Cos troche kreatywna ta twoja ksiegowosc:

Auto sprzedales za 255000 minus 139000( clo +vat) minus okolo 80000 koszt zakupu w Polsce = 36000 a nie 155000 na reke. Jesli doliczymy jeszcze "bruksfradrag" 40000 to dalej bedzie duzo mniej jak 155000.

Awatar użytkownika
_Makki_
Król Cytatów 2009
Posty: 630
Rejestracja: czw mar 01, 2007 1:15 pm
Pochwał: 1
Lokalizacja: Hordaland, Stord
Gender: None specified - None specified
Kontaktowanie:

Re: Import samochodu, oplaty, clo itp

Postautor: _Makki_ » czw kwie 29, 2010 2:10 pm

akubus pisze:Do Makki:


Cos troche kreatywna ta twoja ksiegowosc:

Auto sprzedales za 255000 minus 139000( clo +vat) minus okolo 80000 koszt zakupu w Polsce = 36000 a nie 155000 na reke. Jesli doliczymy jeszcze "bruksfradrag" 40000 to dalej bedzie duzo mniej jak 155000.



Auto sprzedane za 255000, oplaty, clo i vat wyszlo 139000kr, od tego zwrot za bruksfradrag ok 40000kr. Wiec po sprzedazy auta zostaje ok 156000kr. Wiadomo ze suma "na reke" bedzie po odjeciu ceny auta w PL/DE. Ja podalem "na reke" ile mi wyszlo po sprzedaniu auta w Norwegii nie podajac ile za niego zaplacilem w DE..
QUATTRO - PROTECTED MOVEMENT

Obrazek

akubus
Posty: 660
Rejestracja: ndz paź 19, 2008 7:49 pm
Gender: None specified - None specified

Re: Import samochodu, oplaty, clo itp

Postautor: akubus » czw kwie 29, 2010 10:13 pm

No to i tak bardzo dobry biznes. Trzeba od tego placic jakis podatek? Mam na mysli podatek od roznicy w zakupie + oplaty rejestracyjne a kwota uzyskana ze spzedazy. Sam tez myslalem nad importem auta i ze wzgledu na znajomosci w USA chcialem przywiezc raczej stamtad.Kalkulowalem na rozne sposoby i jak bym jeszcze musial zaplacic od tego podatek to juz nie wygladalo tak rozowo.


Wróć do „MOTORYZACJA”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Grzes203, szczypior, van der Chrzaszcz i 126 gości