NORWESKI - KOREPETYCJE INDYWIDUALNE NA KAŻDYM POZIOMIE. ZOBACZ WIĘCEJ

Norweska wymowa

Gramatyka norweska, Inne języki, Forumowy Słownik, Materiały do własnej nauki.

Moderator: Moderatorzy

mukaa
Posty: 47
Rejestracja: sob paź 20, 2012 4:55 pm
Lokalizacja: Eide, Molde
Gender: None specified - None specified

Re: Norweska wymowa

Postautor: mukaa » wt sie 13, 2013 9:47 pm

ja tez mam straszny problem z wymowa - rowniez dlatego, ze inaczej mowia w miejscu gdzie mieszkam, a inaczej tam gdzie pracuje (a jeszcze inaczej jest w ksiazkach :D)

Ogolnie stosuje uproszczenia w wymowie (np nie umiem wymowic odpowiednio ng :D ), niektorych slow po prostu unikam :D i... mam nadzieje, ze z czasem jakos naucze sie mowic bardziej "norwesko"
Spotkalam pare osob zza granicy, ktore mowia po norwesku tak, ze nie potrafilabym odroznic ich od Norwegow.

Pociesza mnie tez fakt, ze jest tu tyle dialektow (oraz tylu obcokrajowcow mowiacych po norwesku z wlasnym akcentem), ze nie ma jedynej poprawnej wymowy, pare wariantow jest prawidlowych (choc wolalabym zeby byla mniejsza roznorodnosc i po prostu nauczyc sie jednego wlasciwego ...)

marian_milo
Posty: 2138
Rejestracja: wt mar 08, 2011 7:46 pm
Gender: None specified - None specified

Re: Norweska wymowa

Postautor: marian_milo » śr sie 14, 2013 6:00 am

ng - a jak wymawiasz Kongo? Jesli nie dotykajac jezykiem gornych dziasel, to powtarzaj to do upojenia - to jest wlasnie to norweskie ng :ok:

mukaa
Posty: 47
Rejestracja: sob paź 20, 2012 4:55 pm
Lokalizacja: Eide, Molde
Gender: None specified - None specified

Re: Norweska wymowa

Postautor: mukaa » śr sie 14, 2013 6:50 am

Świetny pomysł! To od dzisiaj zacznę ćwicZyć

Dzięki !

bns
Posty: 4
Rejestracja: sob sie 17, 2013 5:07 pm
Gender: None specified - None specified

Re: Norweska wymowa

Postautor: bns » wt sie 27, 2013 10:56 pm

Korzystam w tym momencie z kursu SuperMemo do nauki norweskiego i jest tam lektor, który tworzy dziwne formy wymowy. Zastanawia mnie czy to niedostosowany tekst do dźwięku, czy po prostu niektórzy tak czytają. Przykładowo, LEXIN w Bokmaal wymawia "arbeidsgiveren" tak jak się czyta, czyli "arbajdsjiveren" natomiast w SuperMemo jest:
"en arbeidsgiver" - czyt. en arbajdsjiver
"arbeidsgiveren" - czyt. arbajdsjivan
Czy w tym miejscu występuje "przemilczenie" końcówki "er" i odczytanie "en" jako "an"? Czy jest to normalne i opisane jakąś zasadą? :D

Awatar użytkownika
rekonstruksjon
Admin
Posty: 5022
Rejestracja: ndz sty 22, 2012 2:14 pm
Lokalizacja: W-wa, PL
Gender: None specified - None specified

Re: Norweska wymowa

Postautor: rekonstruksjon » wt sie 27, 2013 11:39 pm

Chyba kwestia 'zjechania' jezyka :) Jak posluchasz juz pozniej ludzi jak oni mowia po norwesku, zobaczysz jakie potrafia kombinacje glosek wstawiac :D
Go grab yourself a cup of tea and a digestive biscuit Gayle

bns
Posty: 4
Rejestracja: sob sie 17, 2013 5:07 pm
Gender: None specified - None specified

Re: Norweska wymowa

Postautor: bns » czw sie 29, 2013 7:13 pm

Dzięki, choć nie pocieszyłeś mnie. :) Następne...
"en veileder" czyt. en wajleder
"veilederen" czyt. wajledan
I jak tu nie lubić tego języka. :D

Awatar użytkownika
rekonstruksjon
Admin
Posty: 5022
Rejestracja: ndz sty 22, 2012 2:14 pm
Lokalizacja: W-wa, PL
Gender: None specified - None specified

Re: Norweska wymowa

Postautor: rekonstruksjon » czw sie 29, 2013 8:03 pm

A to nie takie wajledeh'n? W miejsce h wstawic to 'fhancuskie' r.
Go grab yourself a cup of tea and a digestive biscuit Gayle

Awatar użytkownika
takijeden
Admin
Posty: 2481
Rejestracja: ndz kwie 12, 2009 4:48 pm
Pochwał: 1
Lokalizacja: oslo
Gender: None specified - None specified

Re: Norweska wymowa

Postautor: takijeden » pt sie 30, 2013 4:46 am

w Oslo w tym wyrazie przeskoczysz przy koncowce z ''r'' na ''n'', strzelajac jezykiem podobnie jak w wyrazie ''kort'' ...
-------------Hao Yun Qi---------------
-- http://www.forum-norwegia.pl --

mukaa
Posty: 47
Rejestracja: sob paź 20, 2012 4:55 pm
Lokalizacja: Eide, Molde
Gender: None specified - None specified

Re: Norweska wymowa

Postautor: mukaa » czw wrz 26, 2013 6:52 pm

czy ktos moze mi wyjasnic roznice w wymowie miedzy farge (kolor) i ferge (prom) ?

marian_milo
Posty: 2138
Rejestracja: wt mar 08, 2011 7:46 pm
Gender: None specified - None specified

Re: Norweska wymowa

Postautor: marian_milo » czw wrz 26, 2013 7:21 pm

Z tego, co spotkałem się do tej pory, to normalnie. W jednym masz "a", w drugim "e". Przy czym może się zdarzyć, że "e" w "ferge" może być lekko wymówione w stronę "æ".

Korzystaj sobie z poniższego słownika, masz tam też wymowę:
http://slownik-norweski.pl/slownik/norw ... rge/756992
http://slownik-norweski.pl/slownik/norw ... rge/757109

mukaa
Posty: 47
Rejestracja: sob paź 20, 2012 4:55 pm
Lokalizacja: Eide, Molde
Gender: None specified - None specified

Re: Norweska wymowa

Postautor: mukaa » czw wrz 26, 2013 7:38 pm

ja po prostu nie slysze roznicy miedzy a a æ :/

bo e to na pewno nie bylo

i jak tu sie nauczyc wymawiac, skoro tej roznicy nie slysze
ech - mam nadzieje, ze przyjdzie z czasem

Awatar użytkownika
rekonstruksjon
Admin
Posty: 5022
Rejestracja: ndz sty 22, 2012 2:14 pm
Lokalizacja: W-wa, PL
Gender: None specified - None specified

Re: Norweska wymowa

Postautor: rekonstruksjon » czw wrz 26, 2013 8:36 pm

Przyjdzie :) a jest mniej rozwarte, æ zabowate z gula w gardle

a norweskie - jak w slunskim kfjotek, a z o zabarwione
æ - hak w polskim

tak ja odbieram :)
Go grab yourself a cup of tea and a digestive biscuit Gayle


Wróć do „NORWESKI JĘZYK, INNE JĘZYKI, EDUKACJA”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 114 gości